Automobilismus tehdy a dnes


Stát se v dneÅ¡ní dobÄ› Å™idiÄem auta není vůbec složité. To ÄlovÄ›k nejdřív uspoří malé peníze, aby mÄ›l na autoÅ¡kolu, pak tuto absolvuje, sežene vÄ›tší peníze, aby si mohl nÄ›jaké to auto koupit nebo nÄ›kdy aspoň vypůjÄit, a už se může jezdit.

Vypadá to docela jednoduše, že? Ale je to takové?

staré auto

V jistém ohledu ano, v jistém tomu ale nemusí být tak. Ve srovnání s dobami socialismu, kdy nebylo leccos, a tedy i automobily, Äasto k sehnání a na nová auta se Äekalo v dlouhých poÅ™adnících, respektive se kupovaly na inzerát pochybné ojetiny za rovněž dost neúnosné Äástky, je dnes urÄitÄ› líp, protože dnes už je u nás prodejců nových aut i autobazarů víc než dost a kolikrát se nám tito prodejci i vyslovenÄ› podbízejí, jenom abychom u nich nakoupili to, co nám nabízejí. Ale co se týká cen, není to dnes vlastnÄ› až tak moc odliÅ¡né od onÄ›ch Äasů; stále se tu prodávají vozidla za dost vysoké Äástky, které jen tak nÄ›kdo z kapsy nevytáhne. Akorát bylo za onÄ›ch Äasů levnÄ›ji, protože jsme byli souÄasnÄ› žebráky ve srovnání s dneÅ¡kem.

nové auto

Rovněž provoz aut je dnes cenovÄ› odliÅ¡ný. Dříve platili motoristé za pohonné hmoty pomÄ›rnÄ› dost ve srovnání s běžnými příjmy a zÅ™ejmÄ› daleko dráž vycházely i pokuty za Å¡patný stav vozidel, protože byly nedostatkové i náhradní díly, i dostupní automechanici, a tak se dÄ›lalo, co se dalo, aby to aspoň jezdilo. A dnes zase zaplatíme daleko víc za údržbu, která je sice mnohem dostupnÄ›jší, ale také nároÄnÄ›jší vzhledem ke složitosti nových vozů, které toho obsahují daleko víc než kdysi, za dálniÄní známky, technické prohlídky, povinné ruÄení atd.

A kdy se lidé projíždÄ›li lépe? Tehdy nebo dnes? To je také nÄ›kdy těžké k zodpovÄ›zení. Protože socialistická vozidla nejezdila ani tak rychle, ani tak bezpeÄnÄ› a spolehlivÄ› jako vozidla dneÅ¡ní, a to nejen vzhledem ke stavu vozovek, ale zase jich tehdy nebylo tolik, a tak to jelo, na rozdíl od dneÅ¡ka, když jsou silnice Äasto natolik plné aut, že se víc stojí v kolonách než jede.